Нелогічний і несправедливий підхід податкової служби завдає шкоди підприємницькому середовищу в Україні

АСОЦІАЦІЯ АГРАРІЇВ УКРАЇНИ (ААУ) хоче привернути увагу на несправедливу практику з боку податкової служби по відношенню до українських аграріїв. Державний фіскальний орган стверджує, що аграрії отримують додаткові прибутки від продажу пшениці чи кукурудзи, використовуючи торгову марку. Цілком зрозуміло, що такі ствердження, особливо по відношенню до зернових, є хибними, оскільки зернові за своєю природою є досить типовими товарами, які не можуть бути диференційованими і тому  ціноутворення на них аж ніяк не залежить від використання тієї чи іншої торгової марки. Ціна на них ніяк не може бути збільшена за рахунок використання торгової марки, як це  може статися з сигаретами, предметами розкоші або іншими продуктами, які, незважаючи на їх подібність, можливо якось вирізнити один від одного.

ААУ підкреслює, що така практика по створенню з метою оподаткування неіснуючих і неможливих доходів іде у розріз з будь-якою логікою та економічною наукою.

Будь-яке оподаткування повинно базуватись на справедливих принципах і процедурах. Фіскальний орган не повинен намагатися стягувати податки без причини. Держава не може поводитись, як вимагач, який приходить до бізнесу із нелогічними вимогами, чекаючи, як той буде реагувати. Такі хибні практики приведуть до значної корупції,  що відзначиться і на українському інвестиційному середовищі, яке буде повернуто у темні часи.

На жаль, регіональна податкова служба в місті Києві нарахувала такий додатковий дохід саме підприємству, яке займається торгівлею зерном, саме завдяки використанню останнім торгової марки, яка зареєстрована на його материнську компанію. Представники податкової служби визначили умовний дохід з  метою подальшого оподаткування торгової марки, в розмірі 4% від виручки підприємства за останні три роки! Доказом щодо використання такої торгової марки податківці визначили той факт, що деякі документи компанії були надруковані на бланку з логотипом групи.

Незважаючи на те, що в чинному Податковому Кодексі немає норми про можливість такого донарахування, податкова служба, на власний розсуд, взяла і визначила окремий відсоток. Там вважають, що завдяки використанню торговельної марки, зерно компанії – члена нашої асоціації, отримало якісь переваги, які мали своє вираження в ціні подальшого продажу, в порівнянні з зерном сусіднього фермера.

Ми хочемо відзначити повну відсутність економічної логіки в такому підході податкової служби, оскільки ринок зернової продукції – це ринок однорідних товарів. І використання торгової марки материнської компанії на ринку зернових ніяким чином не збільшує ні ціну відповідного товару, ні виручку компанії. Зерно – це біржовий товар, а ринок зернових є ринком з дуже високою конкуренцією, де покупці і продавці зерна настільки численні і добре поінформовані, а саме зерно настільки однорідний товар, що будь-яка торгова марка не приносить ніякої додаткової премії до кінцевої ціни зерна.

Тобто, не можна порівнювати вигоди від використання торгових марок, скажімо, в одязі, де брендова річ має більш високу ціну, в групі споживчих товарів та інших, де назва має значення, з зерном, на якому немає «клейма», і ціна якого залежить виключно від ринку, домінуюча частина якого знаходиться далеко за межами України.

Немає, скажімо, пшениці якоїсь компанії А і пшениці компанії В, вся пшениця визначається за відповідними класами на основі вмісту білку, клейковини та інших параметрів. Неможливо розмежувати пшеницю за виробником або за її товарним знаком. Це наочний приклад того, що будь-яка аграрна компанія не може досягти більш високої ціни. Говорячи експертною мовою, фермер є ціноотримувачем, що значить кожен фермер вимушений приймати і поважати ту ціну на своє зерно, яка склалсь на існуючому товарному ринку, і він не може на неї вплинути і не може відхилитись від неї.  Це, в свою чергу, означає, що фіскальний орган не може мати ніякого логічного підгрунтя і не може вимагати ніяких додаткових податків за використання торговельних марок або групових логотипів, саме що стосується торгівлі зерном.

Подібна практика регіональної податкової служби змушує Асоціацію Аграріїв України закликати всіх небайдужих відреагувати на такі безпідставні донарахування. Аграрна галузь – флагман української економіки, і такі недобросовісні дії завдають значної шкоди інвестиційній привабливості України.