Земельна реформа – Україна має підтримувати свої прикордонні регіони

Український Парламент стоїть на порозі затвердження остаточної редакції тексту земельного закону. Асоціація аграріїв України (ААУ) принципово і послідовно підтримує шлях України щодо впровадження ринку землі, оскільки це сприятиме покращенню економіки держави, про що ми вже зазначали у своїх попередніх публікаціях в рамках запровадженої кампанії #ВідкритаіЗаможнаУкраїна.

ААУ вже зазначала, що передбачене виключення українських компаній з іноземним капіталом завдасть значної шкоди економіці України, українським землевласникам та іноземним інвестиціям, які вже працюють в українському аграрному секторі.

Нещодавно опубліковані додаткові деталі майбутньої земельної реформи містять декілька пунктів, які ААУ повністю підтримує, наприклад: виключення суб’єктів господарювання, кінцеві бенефіціари яких не можуть бути ідентифіковані, є громадянами Російської Федерації, члени терористичних організацій, є фактично урядовими або підконтрольними державі, ведуть діяльність під прикриттям офшорів чи перебувають у відповідних санаційних списках. Все це має стати особливим предметом відповідної перевірки і чітко регулюватися та контролюватися, наприклад тим самим Антимонопольним комітетом України.

Однак, на жаль, є також два моменти, які, на наш погляд, можуть ще більше нашкодити Україні та чесним іноземним інвесторам, ніж допомогти.

Перш за все, це потенційна заборона на постійній основі (навіть за умови схвалення на референдумі) щодо купівлі землі компаніями з іноземним капіталом в межах 50 км від кордону. На перший погляд вбачається, що зусилля щодо захисту кордону є абсолютно зрозумілими – український кордон повинен бути захищеним як у військовому, так і в економічному плані. Але, ми вбачаємо, що виключення іноземних інвесторів назавжди було б контпродуктивним і ось чому: таке обмеження, особливо в прикордонних районах, ще більше зменшить, чи взагалі зведе нанівець будь-яку інвестиційну активність на відповідних територіях. Це, в свою чергу, призведе до збільшення бідності та відмінностей між внутрішніми та відстаючими прикордонними регіонами. Це стане причиною того, що прикордонні райони більше не відчуватимуть себе частиною країни і можуть бути більш схильні до сепаратизму у майбутньому.

І навпаки, економічно сильний прикордонний регіон, який буде більш заможнішим і більш успішнішим, ніж регіони сусідніх країн, тієї ж Росії, стане найкращою запорукою цілісності та міцності всієї України. І не менш важливим аргументом є те, що для України було б дуже вигідним «тримати» порядних іноземних інвесторів саме у прикордонних регіонах, оскільки інвестиції із ЄС та США допоможуть і будуть сприяти налагодженню і просуванню інтересів України із дружніми демократичними країнами. Ми вже наголошували, що саме іноземні інвестори є першими лобістами інтересів України у своїх державах та перед своїми урядами і це цілком зрозуміло.

Враховуючи зазначене, ми вважаємо, що, замість запропонованих обмежень Україні слід як найперше і як найскоріше «запустити» саме іноземних інвесторів, саме у такі прикордонні регіони, отримавши тим самим міцний буфер у стосунках із небезпечним сусідом, тим самим не припуститись помилок нещодавнього минулого.

Другий проблемний фактор, і ми розуміємо всю його складність і суперечність, це заборона будь-якої участі, хоч навіть і російських «грошей» у аграрних компаніях, у випадку із допуском до ринку землі. Цей фактор спричинить дискваліфікацію, а іноді цим зможуть і маніпулювати з боку агресора навмисно, коли аграрні компанії, що торгуються на біржах, будуть «поза законом» навіть із-за однієї «російської акції». Оскільки цієї ситуації неможливо запобігти у випадку із такими компаніями, було б більш доречним встановити якийсь ліміт, наприклад у 25%, що дозволило б контролювати такий процес.

ААУ загалом підтримує і вітає впровадження ринку землі, де, безумовно, російський капітал має бути обмеженим, але, з іншого боку, Україні слід розвивати ще міцніші зв’язки із вільним «західним світом». Кожен додатковий зв’язок і крок у бік демократичних країн сприяє стабільності та процвітанню для України. І тут ми повині розуміти саме відмінність між демократичними країнами і Росією, оскільки втрата цього розуміння при вибудові своїх стосунків призведе до катастрофи і наш історичний шанс на успіх та розвиток буде остаточно втраченим.